Cultuurmenu

Kunst en cultuur op obs. Oosterhuizen:
1-We bezoeken dit jaar schoolbreed het Kröller Müller Museum en de Beeldentuin en geven daar en op school de bijbehorende lessen.
2-Twee Doecircuits groep 5, 6, 7 en 8 in najaar en lente.
3- Cultuurmenu:
Cultuurwijzer is het coördinatiepunt voor kunst en cultuur in Apeldoorn. Jaarlijks stelt Cultuurwijzer in overleg met een groot aantal culturele instellingen, waaronder o.a. CODA, Gigant, Markant in Apeldoorn een programma samen met een keur aan culturele activiteiten. Via dit cultuurmenu, komen alle leerlingen jaarlijks in aanraking met kunst en cultuur. Elk jaar staat er een andere kunstdiscipline centraal zodat de kinderen in de loop van de jaren alle disciplines hebben gehad:
  • Muziek
  • Cultureel erfgoed
  • Drama
  • Dans
  • Beeldend
  • Literair
  • Fotografie en animatie (audiovisueel)
Dit jaar is dat voor o.b.s. Oosterhuizen de discipline Beeldend. Het sluit dit jaar prachtig aan bij ons schoolbreed bezoek aan het Kröller Müller Museum met de bijbehorende lessen in de groepen.
Cultuurmenu 2022-2023 cluster 2 Beeldend
Voor alle groepen de schoolkaart van Nationaal Park de Hoge Veluwe en het Kroller Muller Museum.

Groep 1-2
Wat druk je me nou?
Een project door Stephan Peters en Susan Nieboer in opdracht van Cultuurwijzer
Tijdens de les onderzoeken de kinderen met behulp van een stuk klei de oppervlaktes van verschillende voorwerpen. Ze ervaren daardoor dat elk voorwerp een andere structuur heeft: ribbelig, bobbelig, gestreept, puntig, glad. Doordat ze de structuren gaan afdrukken ontstaan er weer nieuwe vormen en voorwerpen.
Gastles op school van 60 minuten.
Groep 3-4
Compositie bel de politie!
Een project door Stephan Peters en Susan Nieboer in opdracht van Cultuurwijzer
Afdrukken maken met dagelijkse voorwerpen. Tijdens deze les onderzoeken de kinderen diverse dagelijkse voorwerpen op een nieuwe manier: een melkpak, eierdoosje, papieren tas,  plantenspuit of ontbijtbord. Hoe ziet het eruit van boven, onder en opzij? Glad of ruw? Structuur of vorm?
Door met de voorwerpen afdrukken te maken krijg je nieuwe vormen die je kunt combineren.
Gastles op school van 90 minuten.
Groep 5-7
PaperArt CODA Museum
Met deze tentoonstelling wil CODA leerlingen op een creatieve manier kennis laten maken met de mogelijkheden en eigenschappen van papier. Door middel van verschillende opdrachten worden leerlingen gestimuleerd om op hun eigen manier naar beeldende kunst te kijken en materialen te ervaren. Op deze manier kan CODA bijdragen aan de ontwikkeling van de creativiteit onder jonge kinderen en leren zij vertrouwen op hun individuele denkwijze en mogelijkheden.
Lesbrief ter voorbereiding en museumbezoek van 90 min.
Groep 7/8 en 8
Elke dag kunst in het bos!
Groepen 7/8 en 8 gaan naar Nationaal Park de Hoge Veluwe en het Kroller Muller Museum.
Wat hoort er bij dit programma?
De schoolkaart van het Park en het Museum. Lespakketten filosoferen met schilderijen en filosoferen met beelden.
Busvervoer vanaf school naar het Museum.
Bezoek aan het Kroller Muller Museum
Een broodje tussen de middag gemaakt door leerlingen van de praktijkschool Apeldoorn
Een rondleiding in de natuur door gids van het Nationaal Park
En een beeldende les op school door Stephan Peters, beeldend docent.