Dode hoek les ‘Veilig op Weg’ in groep 7/8

dinsdag 20 februari 2018

Het is niet raar dat u zich af en toe zorgen maakt over de veiligheid van uw kind(eren ) in het verkeer. Kinderen zijn speels en letten daardoor niet altijd even goed op. Een vrachtauto die een bocht moet maken, stelt het ongeduldige kind op de proef om er niet nog snel even langs te glippen.
Er wordt al veel gedaan aan veiligheid. De opleiding van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs behoort tot de beste in Europa en sinds 2003 zijn vrachtauto’s verplicht uitgerust met een extra dodehoekspiegel of camerasysteem. Maar daarmee zijn we er nog niet.

Met Veilig op Weg willen we de meest kwetsbare groep – jonge fietsers – op een leuke en zeer belevingsgerichte manier bewustmaken van vrachtauto’s in het verkeer.  In 1,5 uur krijgen de leerlingen een complete les . In de klas kregen ze een theorieles met een leuke film en een test. Daarna gingen ze naar buiten waar de vrachtauto klaarstond voor de praktijkles. Na afloop kregen de leerlingen een kleine attentie als aandenken aan de les mee naar huis

Het succes van een bewustwordingscampagne hangt deels af van de herhaling van de boodschap. Hierin kunt u ook iets betekenen door af en toe de twee vuistregels te bespreken met uw kind(eren).

1. Ga nooit naast een vrachtauto staan maar blijf er rechts en ruim achter!
2. Houd meer dan drie meter afstand voor en achter de vrachtauto.