Cultuurmenu

Kunst en cultuur op obs. Oosterhuizen:
1-Dit jaar is in maart/april 2024 weer ons schoolbreed Kunstproject aan de beurt.
Dit is een Kunstproject met een goede doorgaande lijn rondom verschillende kunstenaars uitmondend in een expositie.
1 Mark Rothko
2 Karel Appel
3/4 Kandinski
5/6 Mondriaan+PowerPoint
7/8 Vincent Van Gogh+PowerPoint
2- Doecircuit groep 5, 6, 7 en 8. In het jaar van het Kunstproject hebben we één doe-circuit in het najaar. (Het ingeplande doe-circuit in april vervalt dus)
Doe-circuit in oktober/november 2023
Ronde 1 Woensdag 4 oktober
Ronde 1 Woensdag 11 oktober
Ronde 2 Woensdag 25 oktober
Ronde 2 Woensdag 1 november
3- Cultuurmenu: Dans
Cultuurwijzer is het coördinatiepunt voor kunst en cultuur in Apeldoorn. Jaarlijks stelt Cultuurwijzer in overleg met een groot aantal culturele instellingen, waaronder o.a. CODA, Gigant, Markant in Apeldoorn een programma samen met een keur aan culturele activiteiten. Via dit cultuurmenu, komen alle leerlingen jaarlijks in aanraking met kunst en cultuur. Elk jaar staat er een andere kunstdiscipline centraal zodat de kinderen in de loop van de jaren alle disciplines hebben gehad:
  • Muziek
  • Cultureel erfgoed
  • Drama
  • Dans
  • Beeldend
  • Literair
  • Fotografie en animatie (audiovisueel)
Dit jaar is dat voor o.b.s. Oosterhuizen de discipline dans.
Cultuurmenu 2022-2023 cluster 4 Dans
Binnen het Cultuurmenu dans werken we samen met Tim Koldenhof. Hieronder het programma in grote lijnen. De planning per groep ontvangt u in oktober 2023. Wijzigingen voorbehouden.
Groep 1-2 Nova en Nora, de prinses en de ballerina
Over een bijzondere vriendschap tussen twee meisjes van een totaal andere afkomst. Met herkenbare personages en vrolijke liedjes maken de kleuters spelenderwijs kennis met verschillende dansstijlen. Uiteraard is de voorstelling interacties en mogen de kleuters volop meedansen. Uiteindelijk blijken Nova en Nora veel meer met elkaar gemeen te hebben dan op het eerste gezicht lijkt. Ze hadden zelfs tweelingzusjes kunnen zijn!
  1. Dit is een project van Tim Koldenhof Producties en het bestaat uit een dansles op school van 45 minuten  in de week van 15 t/m 19 januari 2024 en een dansvoorstelling in de Theaterzaal van Gigant op maandag 22 januari 2024.
Groep 3-4 Junglebeats
Charlie en Coco, twee beste vriendinnen, hebben een prijsvraag ingevuld en daarmee een droomreis gewonnen. Ze mogen namelijk op safari in de jungle! Voor de stoere Charlie is het een echt avontuur. Zij houdt van natuur en is niet bang voor het onbekende. De verwende Coco ligt liever aan het zwembad op een resort. Maar de vriendschap tussen beide meiden is sterk en ze besluiten samen te gaan. In de jungle komen ze allemaal dieren tegen. Deze dieren vertegenwoordigen allemaal bijzondere dansstijlen. Van stampende olifanten in de Afrikaanse dans, tot het sierlijke flamingoballet en hip hoppende apen. Een avontuurlijke reis om nooit meer te vergeten.
  1. Dit is een project van Tim Koldenhof Producties en bestaat uit een dansles bij Tim Koldenhof, Vlijtseweg 140 Apeldoorn in de week van 29 januari t/m 2 februari 2024 en een dansvoorstelling in de Theaterzaal van Gigant op maandag 5 februari 2024.
Groep 5-7 Funky grooves
We zijn in de geschiedenisles van juf Janneke. Het thema is muziek. De klas verveelt zich want juf Janneke legt het heel saai uit. Totdat Daantje opeens op staat. Daantje kan heel goed dansen en zet met haar stoere dansmoves de klas totaal op zijn kop. Daantje helpt de juf en de klas met de geschiedenisles: muziek en dans, een reis door de tijd. Van klassieke muziek tot rock ’n roll en van de gekke swish swish moves tot hippe Tik Tok dansjes van nu. Een herkenbare voorstelling voor kinderen van nu. Stilzitten is onmogelijk!
  1. Dit is een project van Tim Koldenhof Producties en bestaat uit een dansles bij Tim Koldenhof, Vlijtseweg 140 Apeldoorn in de week van 4 t/m 8 maart 2024 en een dansvoorstelling in de Theater Gigant op maandag 11 maart 2024.
Groep 7-8 Maak een echte choreografie!
De leerlingen komen naar Tim Koldenhof Producties voor een dansworkshop ‘Choreografie’. De leerkrachten kiezen uit twee muzieknummers (uit de Top40) die vooraf naar de school worden gestuurd. Vervolgens kiezen zij hieruit één muzieknummer waarop een spetterende choreografie wordt gemaakt met de leerlingen. Tijdens de workshops wordt er ingegaan op hoe een choreografie tot stand komt en wat dat eigenlijk is. Bovendien zullen deze leerlingen ook zelf ondervinden hoe is het is om een choreografie te maken (procesgericht).
  1. Dit is een project van Tim Koldenhof Producties en bestaat uit een choreografie workshop bij Tim Koldenhof, Vlijteseweg 140 Apeldoorn in de week van 18 t/m 22 maart 2024.